מאתר איקומרס – לשירותי אחסון, משלוחים וייצור תרופות: “אמזון” לא יודעת שובע

מאתר איקומרס – לשירותי אחסון, משלוחים וייצור תרופות: “אמזון” לא יודעת שובע

אחת ההתפתחויות המשמעותיות של העשורים האחרונים בעולם המסחר הוא השתלטות ה”איקומרס” על השוק. מעל כולן, החלה את המגמה תופעה שהשפיעה על התנהגות הסוחרים וגרמה לעסקים בכל העולם להתאים את עצמם למהפכה – מכירת מוצרים אמזון. במרכז פעילותה של ענקית המסחר המקוון עומד אתר קניות (איקומרס), אולם כיאה לאימפריה כלכלית כבר הרחיקה לכת ופנתה לשלל תחומים ושווקים ברחבי העולם.

לפני הכל, מה זה בכלל איקומרס?

המונח “איקומרס“, מסחר אלקטרוני, מתייחס לביצוע עסקאות מסחריות באמצעות תקשורת בין מחשבים. הוא מתאר מגוון פעילויות ברשת ובהן הפצת מידע על ידי ספקים, רכישת ומכירת מוצרים באינטרנט, תמיכה בלקוח לאחר המכירה ועוד. במסגרת זו, באמצעות תוכנות מחשב ייעודיות ואתרי אינטרנט שנוצרו לטובת המסחר האלקטרוני, ניתן לבצע רכישות של מוצרים ושירותים באופן אוטומטי, באמצעות האינטרנט, ללא הצורך להפגיש את המוכר עם הקונה.

מהעסק ללקוח – מכירת מוצרים באמזון

המסחר האלקטרוני מתחלק לשלושה תחומי פעילות עיקריים. הראשון – עסקה קמעונאית בין עסק ללקוח פרטי (Business-to-Consumer- B2C). בית העסק מציג את המוצרים שלו באתר קניות שמהווה “חנות וירטואלית”, והגולש יגיע אליו דרך חיפוש באינטרנט או בעקבות פרסומת שנתקל בה ברשת. עם התפתחות התחום, נוצרו אתרי קניות ענקיים כמו אמזון שדומים יותר ל”קניון וירטואלי”, ודרכם מוכרים העסקים את מוצריהם, מבלי לדאוג לתפעול האתר, אלא רק להצגת המוצרים.

הקטגוריה השנייה היא העסקה הסיטונאית בין שני גורמים עסקיים (Business-to-Business – B2B). תחום זה מטפל בביצוע עסקאות בין ארגונים, הן כתהליך מרכזי בשרשרת הייצור של הארגון (חומרי גלם, כלי עבודה וכדומה) והן לצורך התהליכים הנלווים (ציוד משרדי, מחשוב שולחני וכדומה).

מלקוח אחד לאחר – מכירת מוצרים מהבית

הקטגוריה השלישית היא המסחר בין לקוחות פרטיים, (Customer to Customer – C2C). אתרי C2C תופסים תאוצה גדולה בעולם, ופותחים את האפשרות של מכירת מוצרים באינטרנט בפני אנשים פרטיים. בכך, אנשים רבים יכולים לייצר הכנסה על ידי מסחר ברשת, מבלי שיצטרכו להשקיע משאבים רבים, ותוך חשיפה רחבה לקהל לקוחות בין לאומי.

קיימות מספר אפשרויות לביצוע מסחר בין לקוחות פרטיים ברשת: אתרי “לוחות מודעות” כמו “יד 2” למשל מספקים למוכר הפרטי פלטפורמה שבה הוא יכול לפרסם את המוצר שלו, והלקוח המעוניין במוצר זה יוצר קשר עם המוכר מחוץ לאתר על ידי דוא”ל או טלפון, ופרטי העסקה נסגרים שם. אפשרות שנייה היא פלטפורמת כמו “איביי” המאפשרות למוכר הפרטי לפרסם את המוצר שלו, ולבצע את העסקה דרכן – ללא קשר ישיר בין הלקוח והמוכר.

מכירת מוצרים באמזון

קיימים לא מעט אתרי קניות באינטרנט, אך יחד עם זאת ברור לכולם שאמזון שולטת ללא עוררין בתחום. האימפריה שבראשה עומד האיש העשיר בעולם, ג’ף בזוס (עם הון שמוערך בכ-109 מיליארד דולרים), שוברת שיאים שנה אחר שנה ומתרחבת אל שווקים שונים ברחבי העולם. במסגרת זו, לפני מספר חודשים החלה החברה לפעול אפילו בארצנו הקטנה שמתחילה לאט לאט להתקרב אל הסטנדרטים של העולם המערבי בכל הקשור למסחר האלקטרוני.

השבוע פרסמה אמזון הודעה שבה מסרה כי עונת הקניות שברה את השיאים עם מיליארדי פריטים שהוזמנו ברחבי העולם, מהם עשרות מיליוני מכשירי אמזון על סוגיהם השונים. חמישה מיליון לקוחות חדשים נרשמו באתר, ומספר המזמינים שהשתמשו בשירות של משלוח תוך יום אחד הכפיל את עצמו פי 4 מהתקופה המקבילה אשתקד.

הנתונים מדברים בעד עצמם: הכנסותיה של אמזון בשנת 2016 הסתכמו ב-135 מיליארד דולרים. שנה לאחר מכן זינקו בכ-30% והגיעו ל-177 מיליארד, ובשנת 2018 זינקו לכ-232 מילארד דולרים – שוב עלייה של כ-30% מהשנה שלפניה. מספרים אסטרונומיים אלה מציבים אותה כחברת מסחר הקמעונאי הגדולה בארה”ב.

למה להסתפק באתרי קניות?

ב-1994 החלה אמזון את פעילותה עם אתר איקומרס, והייתה לאחר מהראשונות שהקימו אתרי קניות באינטרנט. בתחילת דרכה התמקדה החברה בעיקר במכירת ספרים, אך בהמשך החלה למכור גם דיסקים, סרטים, מוצרי אלקטרוניקה, בגדים ועוד. ואולם, במרוצת השנים גדלה החברה והרחיבה את אופקיה אל מעבר להיותה אתר קניות. מאז שנת 2006 בולטת אמזון גם בפעילותה בתחום פתרונות מחשוב ענן לארגונים. בנוסף אמזון מפעילה חנות אפליקציות למערכת “אנדרואיד” וגם יצרה את קורא הספרים האלקטרוני הראשון.

בתחילת העשור שמגיע כעת לסיומו השיקה אמזון את תוכנית Fulfillment By Amazon (בקצרה: FBA), שבמסגרתה הציעה לסוחרים לאחסן את הסחורה, ולטפל בכל סוגיית האריזה והשליחה. באוקטובר 2017 אף פורסם כי אמזון בוחנת הפעלת שירות משלוחים חדש, שיוכל להחליף החברות המסורתיות שמשנעות מוצרים ברחבי העולם. בדצמבר 2017 פורסם כי אמזון קיימה שיחות ראשוניות עם יצרניות תרופות גנריות לגבי אפשרות כניסתה לתחום הפצת התרופות.

טירוף האיקומרס – גם בארצנו הקטנה

לפני תחילת פעילותה בישראל ביוני האחרון חששו בעלי עסקים רבים שלא יעמדו בתחרות עם ענקית המסחר שעשתה עלייה. אך נראה שהסטנדרטים הגבוהים והשליטה המוחלטת בשוק טרם נטמעו בארץ. בינתיים, עושה רושם שהתיאום עם דואר ישראל והיצרנים המקומיים קצת חורק, והכניסה לשוק סובלת מחבלי לידה מסוימים.

לצד זאת, האיקומרס בישראל עוד רחוק משיאו. כיום 11.7% מהמסחר הקמעונאי בישראל מתבצע אונליין אך מי שמכיר את המצב בארה”ב יודע ששם כבר מזמן שכחו מה זה ללכת לסופר והכל מתבצע באונליין ככלל ובאמזון בפרט. נכון להיום יש בארץ לא מעט אתרי קניות באינטרנט מומלצים להשתמש בהם, אבל האם גם הישראלים יתמסרו לאמזון כמו האמריקאים – ימים יגידו.

 

איקומרס
Business card photo created by ijeab – www.freepik.com